Archives

Categories

“Soseaua medievala” de la Enisala

In marea nebuneala care a cuprins autoritatile locale de a atrage turistii spre siturile si monumentele din nordul Dobrogei, a atins, precum flacara violet, pardon portocalie si pe mai marii din Consiliul Judetean Tulcea. Cu adevarat era necesar un astfel de proiect, ca toti cei care iubesc monumentele sa aiba o cale mai facila de acces la toate siturile vizitabile din judet. Cum ni-l amintim, vechiul drum era mai mult o improvizatie si iti rupeai masina din dorinta de a vizita Cetatea de la Enisala.

Cetatea este in opinia mea cel mai specaculos monument din toata Dobrogea. In comparatie cu celelalte situri cunoscute, Enisala este singura care isi mai pastrase o parte din ziduri in picioare si era singurul monument din perioada medievala care a rezistat tuturor vicisitudinilor, dar mai ales actiunii umane. Spun acest lucru, deoarece zidurile cetatii au fost sursa de materii prime pentru locuitorii din apropiere ce se ocupau cu prepararea varului.

Ajungand la Cetate am gasit soseaua asfaltata si surpriza, chiar si indicatoare. In partea de sus, la poalele Dealului Gras, o mica parcare, dar prea mica fata de ce stiam ca era prevazut in proiect.

DSCN0765 DSCN0766 DSCN0770

Dar …… grozavia cea mai mare, care intrece orice inchipuire … un “Zid Chinezesc”, faleza de la Constanta sau …. Ma trezesc din visare si realizez ca nu sunt pe malul marii, ca deh nici valurile nu se lovesc de tarm, nici pe Marele Zid Chinezesc, nici pe Podul cu lanturi din Budapesta nu sunt, ci pe “Soseaua medievala” de la Enisala, care “insoteste” vizitatorul in ascensiunea spre cetate. Parca Marele zid nu figura in proiect?.

DSCN0772 DSCN0777 DSCN0780

Nu imi ascund amaraciunea, dar cei care au proiectat asa ceva ar trebui sa se lase de meserie si ce este mai grav, ca nici eu ca specialist si nici colegii mei nu si-au dat acordul pentru asa ceva. Mi se parea normal si de bun simt sa fie chestionat si un specialist in legatura cu acesta “balustrada”. Daca tot se dorea o alee de acces pentru vizitatori, cred ca se putea gasi o alta solutie.  Sincer, eu nu vad rostul la acesta “balustrada”. Parerea mea!

Oare domnii arhitecti si cei care au girat proiectul nu s-au gandit la importanta peisagistica a unui sit arheologic si la conservarea acestuia ? Mda, notiuni abstracte ….

Oare ce parere are Directia Judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniul Cultural National Tulcea ? Oare proiectul a fost aprobat de Ministerul Culturii si Cultelor sau vizat de Institutul National al Monumentelor Istorice ?

DSCN0782 DSCN0797 DSCN0793

Sunt de acord sa facem drumuri si sa atragem cat mai multi turisti, dar sa nu incercam sa facem kitsch chiar din orice. Mai multe chiar nu vreau sa comentez.

31 comments to “Soseaua medievala” de la Enisala

  • eu

    nu apreciati niciodata nimic in afara de ce faceti voi.daca ar fi fost ideea voastra ar fi fost bine nu?dar bravo, pe langa faptul ca nu faceti nimic mai vreti sa vi se ceara si aprobarea.mai bine stati la caldurica in birourile voastre si asteptati sa vi se dea bani,dar taceti din gura.

  • @eu. Ce stii tu despre Enisala? Ce sti tu despre proiectele de punere in valoare? Ce stii tu despre legislatia in vigoare? Ce idee sa apreciez, ca au stricat un landscape de cateva sute de ani? Sa torni niste betoane si cateva zeci de popice metalice ti se pare o idee geniala? Iti garantez ca nu sunt din aceea care stau in birou cu mana intinsa.

  • Aurel, eu cred ca s-au luat dupa prognozele meteo… s-au anuntat inundatii… deci sa fie valuri…

  • Da, s-a anuntat cod portocaliu ;) si alerta de tsunami ;)

  • Medievistul

    Hai sa facem si o fintina arteziana in mijlocul mozaicului de la Constanta! Ar fi mai frumos asa, aer mai curat, poate mai multi turisti…
    La naiba cu cetatea Enisala, aci e vorba de afaceri vericule! O pinza dreapta, fara balustrii ar fi fost muult mai ieftina. Prea, pentru facatorii de bine ai Consiliului Judetean!
    Dar s-a facut si noi, catelusii, putem latra de-acum.
    Traiasca Romania Monumental de Anapoda!

  • Adrian Andrei Rusu

    Admit ca se poate ajunge civilizat la cetate. De acum ar fi de avut grija ii ce este la capat… Dar asta-i o treaba mult mai complicata, care nu se face cu mijloace mecanizate, care toarna pe banda, la comanda.
    Admit ca terasamentul ioselei trebuia consolidat. Dar, este clar ca s-a facut ostentativ, fara nici o grija In a se concorda cu peisajul.
    Ei bine, “podoaba” morcovilor este cea mai grosolana cârpeala de ingineri fara gust ii fara nici cel mai mic dram de cultura arhitectonica, de factura istorica. Un “ce” pus sa se vada bine, poate numai el gasit la piata de oferte. Merge la o faleza de port, la un parc clasicist, la orice altceva care nu este In câmp deschis! Aia este o zorzoana, ceva care poate fa fie altfel, mai potrivit ii, sigur, mai ieftin.
    Daca nu exista autorizari, calea este simpla: chemarea In proces de Incalcare a legislatiei In vigoare. De nu reactioneaza judetenii, sigur europenii ar dubla sanctiunile la vreo curte unde România oricum este perdant permanent.

  • Mda, e cam nasol ca s-a turnat asfalt chiar pana sub cetate. E agresiv! Pentru cine? Cati pensionari sau ologi vin la cetate? Trebuiau sa puna si scara rulanta si rampa pt carucioare daca tot au facut acces “mura’n gura”. Caci imi place sa cred ca toti ceilalti vizitatori ar fi fost in stare sa urce stancile acelea pe jos. Colina calcaroasa ar fi trebuit tratata ca un monument natural, dincolo de cetatea propriu zisa, si lasata intacta. Peisajul a fost distrus… Pacat! Hei-rup-uri de primari cu mintea cat nuca.
    Exista si o parte buna. In zona am intalnit cele mai cumplite sosele, cele mai cumplite gropi, distrugatoare de masini. Majoritatea soferilor care incercau sa ajunga la Jurilovca o luau pe camp, pe pamant ca pe sosea era imposibil. Acum se poate ajunge usor la Jurilovca si la cetatea antica Argamum. Oare o fi bine? Eu zic ca da, ca in zona oricum nu ajung turisti mitocani.
    Dar sa revin…Asfaltul pana la buza cetatii Enisala, dincolo de mizeria de balustrada cu lant (probabil ff scumpa) e o eroare mitocaneasca. Muzeul din Tulcea de ce nu a reactionat mai repede? Nu a aflat? Cand a fost turnat asfaltul? Iarna asta?
    Acum e tarziu…

  • Nogay

    Nu pot decat sa constat cu amaraciune ceea ce se intampla la Enisala. Pacat de frumusetea locului. Ceea ce ma uimeste insa si mai tare este primul comentariu. Credeam ca am scapat de politica pumnului in gura dar se pare ca nu.

  • vlad dumitru

    pentru tot ceea ce au facut in ultimii 2 ani si ceea ce mai planuiesc sa faca in urmatorii( vezi si cazul ROSIA MONTANA si multe altele ), basescu- pdl trebuie rasturnati prin AMPLE SI VEHEMENTE PROTESTE DE STRADA… si apoi JUDECATI !daca pica dementul , trepadusii din jurul lui(de genul constantin hogea, conducatorii consiliului judetean si alti multi fripturisti de ocazie ) vor face stanga sau dreapta-mprejur (se vor dezice in secunda nr 2) …rusine si psd-ului si pnl-ului pentru reactiile absente , pentru ca se complac in acest dolce farniente al parlamentarismului… Romania a ajuns o sandrama fetida !

  • Eu nu mi-am propus sa pac politica. Singura “politica” pe care o fac este arheologia si protejarea monumentelor. Am fost foarte retinut in a comenta ce s-a intamplat la Enisala. Pentru viitoarele proiecte … ;) voi fi foarte atent.

  • Nogay

    Si altii sunt atenti… pe noi. A fost resuscitata cooperativa ochiu’ si timpanu’. Prietenii stiu cum si de ce…

  • Alexe Sonia

    Poate n-ar fi o problema mare
    Ca „popice” au plantat,
    Daca n-am fi cu toti fratioare,
    Popice de rasturnat ..

    Au jucat cu noi ce-au vrut …
    Åži mai joaca, fara mila,
    Ei se fac ca nu ne-aud …
    Hai sa ne transformam In „bila”!

    Sa Ii maturam pe hoti acum,
    Pe netoti ii pe miiei …
    Sa ne facem propriul drum
    Plin de pietre ii idei.

    Piatra nu spera sa fie nimic altceva decât piatra. Dar, colaborând, se alatura altor pietre ii devine templu.” Antoine de Saint-Exupéry

  • Nogay

    “Miseii” sunt greu de maturat ….s-au inmultit exponential in ultimii ani. Totusi merita incercat

  • O mizerie greu de descris, autoritatile noastre nu stiu unde si ce fel de drum trebuie construite….merg la enisala in fiecare an de aproximativ 7 ani, ma bucur enorm ca am imagini cu zona cetatii inainte de a fi mutilata. Cateva fotografii sunt disponibile la http://www.romeohuidu.com/main.php?g2_itemId=640

  • Eu merg destul de des la Enisala, fiind atras de acest ansamblu cetate si peisaj. Din pacate, anumite interese primeaza si autoritatile locale nu au auzit de Conventia Europeana asupra peisajului http://www.archweb.cimec.ro/ProiecteEuropene/Patrimoniu/ConventiaEuropeanaapeisajului.htm.

    Calitatea si diversitatea peisajelor constituie o resursa comuna si este important sa se coopereze pe plan local (si nu numai) in vederea protejarii, gestionarii, organizarii si exploatarii lor in folosul comunitatii. Peisajele reprezinta o parte esentiala a patrimoniului cultural european. In tari occidentale se considera peisajul cultural, patrimoniu cultural, a carui valoare rezida din asocierea naturalului cu culturalul, adica interactiunea dintre oameni si mediu.
    Oare, de ce nu se aplica si la noi aceste concepte? Comunitatile locale ar avea de castigat daca proiectele de punere in valoare ar fi cu adevarat gandite si nu doar asa sa aratam, ca am facut ceva … sa castigam in fata alegatorilor.

  • anonimus

    ca veni vorba de drumuri, imi puteti spune cum e drumul dupa trecerea bacului de la galati spre garvan? multumesc.

  • tu

    nu stiu de ce criticati acest drum, fata de cum era inaine “de iti rupeai masina” si in plus care cetate e care nu are un drum d acces pe care sa circuli in conditii normale?, eu cred ca a iesit destul de bine, lumea se plange de drumuri proaste si acum cand avem …….. nemultumiti

  • Cred ca nu vorbim aceeasi limba sau intelegem doar ce ne intereseaza. Eu nu critic soseua, ci modul cum s-a realizat segmentul dinspre parcare spre cetate. Bun! Daca nu stiati, Cetatea Enisala este monument de A, de importanta NATIONALA. Orice interventie in zona de protectie a acestui monument, chiar si un banal proiect de asfaltare, urmeaza niste etape. Daca pentru sosea, si ma refer aici la segmentul cuprins intre DJ 223A si cetate lucrurile au fost simple, pentru proiectul de amenajare a zonei sus mentionate, va garantez ca nu exista autorizatie. Acest proiect nu are avizul MCC si nici al INMI. Acolo se discuta daca propunerile din proiect sunt bune sau nu etc. Eu de asta vorbesc si nu de soseaua in sine, care este un lucru bun. Cum este posibil, ca in proximitatea unui monument sa ai tampenia aia cu popice metalice si cu lanturi? Tot la comentarii, am mai dat niste explicatii si va rog sa le cititi cu atentie. In materie de monumente si ce trebuie facut si ce nu, sunt in masura sa ma exprim cel mai bine. Este ILEGAL acea “amenajare” (nu soseaua), plus ca a deteriorat iremediabil si peisajul.
    Un neavizat o sa zica ca: asa era pe vremuri! Si prostia asta am auzit-o cu urechile mele.

  • anonim

    Eu unul cred ca ceea ce s-a intampla la Enisala e un lucru bun.In primul rand multimea de turisti care pana acum ajungeau la intersectia cu drumul catre cetate si se intorceau de frica sa nu-si rupa masina in doua, acum chiar ajung sa o viziteze. Referitor la portiunea de drum de la parcare si pana la cetate chiar nu vad de ce nu ar arata bine. Am fos acolo de mule ori si de acum voi merge mai des fara sa ma gandesc sa iau si trusa de chei cu mine. Referitor la aceeasi portiune de drum si chiar la tot proiectul in sine sunt convins ca exsta toate autorizatiile necesare si mai mult decat atat ca in timpul lucrarilor a fost prezent un reprezentant al muzeului. Daca nu a fost prezent vina este exclusiv a respectivului deoarece nu cred ca in timpul lucrarilor era acolo un om pus special sa interzica reprezentantilor muzeului sa treaca pentru a vedea ce se intampla. In concluzie mie i-mi place ce s-a intamplat acolo, i-mi da senzatia de civilizatie si chiar bun gust.

  • anonim

    Inca un lucru. Daca amintim de exemplu Palatul Peles sau Caselul Bran si chiar multe alte astfel de monumente, care poate sunt de o importanta si valoare mult mai mare deca cetatea Heracleea, ne vom da seama ca in aceste monumente exista drumuri asfaltate chiar pana la intrarea principala.Eu unul nu mi-l imaginez pe Vlad Tepes calarind pana la usa castelului pe acel drum asfaltat (drum care duce pana in intrarea principala a castelului).

  • Repet: soseau este un lucru bun si necesar, dar procedurile si interventiile in zona respectiva trebuiau sa respecte cateva reguli. Cumva exista un Raport de diagnostic arheologic si studiu istoric? Cumva proiectul a fost vazut si discutat cu un arhitect specializat pe monumente? Are avizul unui asemenea arhitect? Si lista ar putea continua ….
    Personal, chiar daca ma ocup de alt sit, am fost acolo si stiu ce s-a gasit. Plus de asta, nu arheologul este cel care supravegheaza lucrarile de constructie si daca proiectul se executa asa cum trebuie sau se respecta acel proiect. Arheologul a trebuit sa supravegheze lucrarile de excavare, adica sapatura … Ar fi multe de spus, dar nu insist pe anumite aspecte. Pentru ce este buna “soseaua” pana la poarta cetatii? Pentru cei carora le este lene sa isi plimbe fundul? Pentru cei care lasa sticle de plastic si sparg seminte? Este buna pentru cei care se urca si alerga pe ziduri?
    Orice specialist in istorie, arheologie, arhitect din Europa ar spune ca s-a gresit in acel segment si care era solutia. Una simpla … ;)

  • Bun, sa vedem ce zice Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice:
    TITLUL II
    Protejarea monumentelor istorice
    Art. 8. – (1) Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protectie, prin care se
    asigura conservarea integrata a monumentului istoric ii a cadrului sau construit sau
    natural.
    Art. 10. – (1) Orice interventie asupra monumentelor istorice ii asupra imobilelor din
    zona lor de protectie, precum ii orice modificare a situatiei juridice a monumentelor
    istorice se fac numai In conditiile stabilite prin prezenta lege.
    CAPITOLUL III
    Interventii asupra monumentelor istorice
    Art. 22. – (1) Interventiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza ii cu
    respectarea avizului emis de Ministerul Culturii ii Cultelor; fac exceptie interventiile
    determinate de forta majora, cu conditia ca modificarile sa fie reversibile.
    (2) In sensul prezentei legi, interventiile ce se efectueaza asupra monumentelor istorice
    sunt:
    a) toate lucrarile de cercetare, construire, extindere, reparare, consolidare, conservare,
    restaurare, amenajari peisagistice, precum ii orice alte lucrari care modifica substanta sau
    aspectul monumentelor istorice, inclusiv reparatiile curente, lucrarile de Intretinere ii
    iluminarea interioara ii exterioara de siguranta ii decorativa;
    Art. 24. – (1) Toate interventiile care se efectueaza asupra monumentelor istorice, altele
    decât cele de schimbare a destinatiei, de Intretinere sau de reparatii curente, indiferent de
    sursa lor de finantare ii de regimul de proprietate al imobilului, se fac sub inspectia ii
    controlul propriu ale Ministerului Culturii ii Cultelor, respectiv ale directiilor pentru
    cultura, culte ii patrimoniul cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucureiti,
    cu personal atestat ii agreat, In conditiile legii.
    (3) Expertizarea structurala a monumentelor istorice ii verificarea tehnica a proiectelor de
    consolidare a monumentelor istorice se fac numai de experti ii verificatori tehnici, atestati
    de Ministerul Culturii ii Cultelor pentru exigentele specifice domeniului monumentelor
    istorice, cu respectarea cerintelor privind calitatea lucrarilor In constructii.

    Am extras cateva pasaje …

    Heracleea nu exista, ci doar Enisala sau Yeni-Sale (asa apare mentionata cetatea in cronicile turcesti).

    Acel “zid chinezesc” nu este pe placul meu si nu avea ce cauta acolo.
    Solutia era una simpla si ieftina :)
    Nu va intrebati de ce nu se continua restaurarea sau de ce nu se investeste in muzeul de sit.

  • un proiectant

    Inca nu pot sa cred ca s-a facut asa ceva ! Cred ca totul s-a petrecut sub obladuirea ICEM Tulcea si a Directiei judetene de cultura, chiar daca fondurile au fost in managmentul probabil al Consiliului judetean. De ce afirm asa ceva? Pt ca in toamna lui 2009, conducatorul iubit al ICEM se falea cu inceperea lucrarilor la sosea.

    • Proiectul a fost sub controlul direct al CJT. Cu adevarat, cand este vorba de realizari, se gasesc multi care sa isi asume meritele. Nu vreau sa detaliez, dar o spun si aici ca CJT si conducatori mei iubiti au gresit. Nu au intrebat un specialist, unu amarat care mai stie ceva despre cetatea aia. Eu am vazut proiectul si nu am dorit sa spun aici mai multe. ICEM Tulcea nu da avize … si cred ca intelegeti unde bat.

      P.S. Mergeti sa vedeti cum a fost instalata bariera la aleea de acces. Turistii nu mai au un traseu … ci trebuie sa treaca direct prin rigola. Oare tot ICEM este vinovat?
      Apoi, au instalat indicatoare cu Cetatea Heraceea!!!!!!!!!!! Sa nu fie o alta cetate la Enisala si nu stim noi? Oricum, CJT a gresit cel mai mult prin modul cum a procedat. Au fost incalcate niste reguli si nu este normal sa ne batem joc de un monument, doar pentru simplu fapt ca vin alegerile. ;) Un cetatean de rand, daca doreste sa construisca ceva intr-un sit i se cer ….

  • Costin

    As fi apreciat daca drumul de acces catre cetate ar fi fost din piatra cubica,poate arata mai in ton cu peisajul,in loc de lanturi era mai frumos un gardulet din piatra aparenta. Imi dau si eu cu parerea ,desi nu conteaza. P.S. cat va rezista hotilor de fier vechi ,parca vad ca intr-o noapte dispare lantul.

  • […] datorită bazei militare situate în apropiere, iar din Enisala până pe dealul cu cetatea este un drum recent asfaltat, foaie cum s-ar zice. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre drumul ce leagă Enisala de […]

  • […] datorită bazei militare situate în apropiere, iar din Enisala până pe dealul cu cetatea este un drum recent asfaltat, foaie cum s-ar zice. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre drumul ce leagă Enisala de […]

Leave a Reply

  

  

  

*

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>